סקודה קארוק הוצג ב־2017, שנה לאחר קודיאק הגדול ממנו. קארוק החליף את יטי (2009-2017), דגם הפנאי הראשון של סקודה שהתייחד במבנה מקורי בז'אנר. קארוק, לעומת זאת, הוא רכב פנאי קומפקטי (C-SUV) במבנה שגרתי עם צללית אופיינית לדגמים כאלה.

שיווק קארוק בישראל החל ב־2018, בדצמבר 2021 הכריזה סקודה על מתיחת פנים לדגם, ושיווקה של המהדורה המחודשת החל ביוני האחרון.

מתיחת פנים
במתיחת הפנים הוטמעו יחידות תאורה חדשות, השבכה, הפגושים והחישוקים עוצבו מחדש. כל השינויים האלה שיפרו את מקדם הגרר ב־9% ל־0.3, מה שאמור לתרום לצריכת דלק משופרת. עיצוב סביבת הנהג לא השתנה, אך לפי סקודה איכות החומרים שופרה ויחד איתה גם תאורת האווירה. כמו כן, התווספו מערכות בטיחות מתקדמות – תיקון סטייה מנתיב, שמירה על מרכז הנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית – ואלה מוצעות החל מרמת הגימור הבסיסית.

סקודה קארוק - מבחן דרכים (1.5 ל')
צילום: יובל לוי

גרסה, רמות גימור, מחירים
קארוק מבוסס על רצפת MQB המוכרת של קבוצת פולקסווגן והוא מוצע בישראל עם מנוע טורבו־בנזין 1.5 ליטר, תיבה דו־מצמדית 7 הילוכים והנעה קדמית. בעולם מוצע קארוק עם מנועי בנזין נוספים, מנועי דיזל, אפשרות לתיבה ידנית רחמנא ליצלן, וגם הנעה כפולה.

סקודה קארוק מוצע כעת בשתי רמות גימור (שלוש עד כה), ומפרט האבזור שופר בשתיהן. ל'אמבישן', בין השאר, תאורת לד, חישוקי "16, צג "8 במערכת המולטימדיה, בקרת אקלים עם פתחי מיזוג מאחור. ב'סטייל', בין השאר, תאורת לד מטריקס, חישוקי "18, פסי גגון כסופים, ספוילר אחורי, גג זכוכית, מפתח חכם, מחוונים מוקרנים, תפעול חשמלי למושבים הקדמיים, תאורת אווירה.

סקודה קארוק - מבחן דרכים (1.5 ל')
צילום: יובל לוי

המחירים עלו; 'אמבישין' ו'סטייל' מוצעים ב־168,500 שקלים וב־190,000 שקלים בהתאמה, ואלה מבטאים התייקרות של 14,500 שקלים ו־9% ל'אמבישן', 26,000 שקלים ו־15% ל'סטייל'. קארוק התייצב למבחן ברמת הגימור הגבוהה יותר.

עיצוב חיצוני ותא נוסעים
מתיחת הפנים שעבר קארוק בעיצוב החיצוני אינה משמעותית, ופרט לשבכה המודגשת יותר (במעט), כמעט ואינה מורגשת. השינויים שוליים ויכולים לשמש בסיס למשחק של "מצא את ההבדלים". עם זאת, אותם שינויים העניקו לו את העדכון והרענון הנדרשים, ועשו זאת בדרכם של דגמי סקודה החדשים.

סקודה קארוק - מבחן דרכים (1.5 ל')
צילום: יובל לוי

עיצוב סביבת הנהג שמרני ופונקציונלי בהובלת הקווים הישרים, והצבעים הכהים מדגישים זאת. איכות החומרים, ההרכבה והגימור טובים, כנדרש מרכב ברמת המחיר שלו. המושבים שתפעולם חשמלי נוחים, הרבה בזכות התמיכה שהם מציעים לגב התחתון.

עם זאת, נהגים גבוהים יסבלו ממרווח צפוף לברך ימין בעקבות ידית אחיזה מיותרת המותקנת בצידה השמאלי של הקונסולה המרכזית. גג השמש הפנורמי נפתח בחציו הקדמי, וגם הוא כולל סוכך שאינו אוטם לחלוטין את אור השמש.

סקודה קארוק - מבחן דרכים (1.5 ל')
צילום: יובל לוי

לוח המחוונים המוקרן כולל שלל אפשרויות תצוגה אך הוא ניצב בזווית של 90 מעלות ולא מוטה מעלה, כלפי הנהג. מסך המולטימדיה אינו גדול במונחי 2022: "8 בלבד. מנגד, במולטימדיה ממשק מהיר ונוח לתפעול, כמו־גם קישוריות לאנדרואיד וקארפליי.

מערכת בקרת האקלים נפרדת ונוחה לתפעול ואנו מברכים על כך. מנגד, חסר לנו משטח טעינה אלחוטית למכשיר הסלולרי. משענת היד שבין המושבים, נעה לפנים/אחור מעלה/מטה ומכסה על תא בגודל בינוני. על גבי הדשבורד תא קטן הניתן לסגירה, והוא בהחלט שימושי.

סקודה קארוק - מבחן דרכים (1.5 ל')
צילום: יובל לוי

הנוסעים מאחור ייהנו ממרווח ראש מצוין, מרווחי רגליים וברכיים טובים לשני הנוסעים בצדדים ומנהרת גל ההינע תגזול ממרווח הרגליים של הנוסע במרכז. עוד מאחור: פתחי מיזוג, תאורה אישית לכל נוסע וגם שקעי טעינה. איכות החומרים בדיפוני הדלתות טובה פחות מזו שבדלתות הקדמיות.

סקודה קארוק - מבחן דרכים (1.5 ל')
צילום: יובל לוי

תא המטען מציע שני ווי תליה, שלושה תאי אחסון בדפנות, שקע 12 וולט ואפשרות קיפול מושבים מתוך תא המטען. מתחת לרצפת תא המטען מאופסן גלגל חלופי, שאינו בגודל מלא.

חסרה לנו פתיחה וסגירה חשמלית ברמת הגימור הזו. נפח תא המטען מכובד: 426 ליטרים. קיפול המושב האחורי יניב נפח גדול במיוחד של 1535 ליטרים.

סקודה קארוק - מבחן דרכים (1.5 ל')
צילום: יובל לוי

על הכביש
מנוע הטורבו־בנזין 1.5 ליטר מוכר לנו מדגמים רבים של הקבוצה ואין כאן למעשה בשורה חדשה. הוא מייצר 150 כ"ס (5000-6000 סל"ד) ו־25.5 קג"מ (1500-3500 סל"ד). התיבה דו־מצמדית עם שבעה הילוכים, ניתן לשלוט בה גם עם פקדים מאחורי ההגה, וההנעה קדמית. משך הזינוק מ־0 ל־100 קמ"ש הוא 8.9 שניות, בדרך למהירות מרבית של 210 קמ"ש.

המנוע, בשילוב תיבת ההילוכים והמשקל העצמי (1395 ק"ג), מספק כל צורך רגיל ואף מעבר: במידה ותידרשו לעקוף בעליה, תוכלו לעשות זאת בקלות יחסית לאחר תכנון קל. לקארוק ארבעה מצבי נהיגה: 'רגיל', 'חיסכון', 'ספורט', 'אישי', ובאחרון ניתן להתאים מספר מרכיבים לפי העדפה. צריכת הדלק בתוואי המבחן עמדה על כ־12.1 ק"מ/ל'.

סקודה קארוק - מבחן דרכים (1.5 ל')
צילום: יובל לוי

נוחות הנסיעה שמציע קארוק טובה ביחס. בידוד רעשי הרוח, הכביש והמנוע טובים גם במהירויות גבוהות. היכולת הדינמית טובה ביחס לדגמים מקבילים, גם כאשר דוחקים אותו לקצה.

שלב הסיכומים
במתיחת הפנים נעשו בקארוק שינויים קלים בעיצוב החיצוני, עדכון במפרט הגימור והאבזור. המשמעות היא כי דגם הפנאי הזה לא עבר שינוי של ממש, והוא ממשיך להציע איכות ויכולת גבוהים, כעת עם הופעה עדכנית יותר ובעיקר מפרט בטיחות משופר.

סקודה קארוק - מבחן דרכים (1.5 ל')
צילום: יובל לוי

לזכותו: תא נוסעים איכותי, מרחב טוב לנוסעים מאחור, יכולות דינמיות טובות ומערכות בטיחות מתקדמות. לחובתו: מסך מגע קטן יחסית, מרווח מצומצם לברך ימין לגבוהים וחוסרים קלים באבזור בגרסה הנבחנת.

מול כל אלה עומד מחירו של קארוק ברמת הגימור 'סטייל', כאמור 190,000 שקלים ולאחר עליית מחיר משמעותית. זהו מחיר גבוה לכשעצמו, יקר ב־21,500 שקלים מזה של 'אמבישן', ולדעתנו  האבזור הנוסף אינו מצדיק את פער המחיר הזה.

עוד יצוין כי סיאט אטקה, כאח הוא לקארוק וחולק עמו אותם רצפה ומכלולים, מוצע ברמת הגימור 'סטייל' ב־149,000 שקלים.

סקודה קארוק - מבחן דרכים (1.5 ל')
צילום: יובל לוי